Het kanaal naar Charleroi verbindt zoals de naam doet vermoeden, de steden Brussel en Charleroi met elkaar. De aanleg startte onder het Hollands Bewind en tegen 1832 was de klus geklaard. Het verzekerde de Waalse mijnindustrie van een vlotte aansluiting met Brussel en verderop met de haven van Antwerpen. Een belangrijke uitdaging bij de aanleg was het overbruggen van een hoogteverschil van 127 meter. Maar liefst 55 sluizen en een tunnel waren hierop het antwoord.  Ondertussen zijn we bijna 200 jaar verder en onderging het kanaal in verschillende stappen een grondige metamorfose, telkens met de bedoeling ervoor te zorgen dat steeds grotere schepen het kanaal konden bevaren.  In Vlaanderen dateert de laatste globale vernieuwing van het kanaal van de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen werd het kanaal aangepast aan schepen tot 600 ton.
Read more...

Toegelaten afmetingen:

 

Maximale lengte

Maximale breedte

Maximale diepgang

Vaarafstand van de oever

CEMT

grens Brussels Hoofdstedelijk gewest –

grens Waals gewest

81,30 m

10,30 m

2,50 m

10 m

IV

(Zie ook algemene voorwaarden)

Read more...

Vaarsnelheden:


Kmpunt

P

K  G

Vlaamse gedeelte

47.0 - 61.6
12

10

6

Meer info over de categorieën en bijkomende informatie zie: www.visuris.be/vaarsnelheden

Read more...

visuris image

Hieronder kan u een overzicht terugvinden van alle sluiscomplexen op deze waterweg. Voor meer informatie over de karakteristieken en de bedieningsuren van deze sluizen klikt u op het kunstwerk. Read more...

Bridges

Hieronder kan u een overzicht terugvinden van alle bruggen op deze waterweg. Voor meer informatie over de karakteristieken van een brug klikt u op het kunstwerk. Read more...

visuris grid

Nieuwsberichten

Er zijn momenteel geen nieuwsberichten van toepassing. Read more...