Het Kanaal Roeselare-Leie is een kunstmatige waterweg tussen de stad Roeselare en de rivier de Leie. Het is 16,5 kilometer lang en werd in 10 jaar tijd gegraven, tussen 1862 en 1872. Het kanaal zorgde voor veel werkgelegenheid. Schepen volgeladen (tot 600 ton voor de haven van Roeselare) met graan, zand en andere basisproducten voeren het kanaal op om de bedrijven aan de oevers van het kanaal te voorzien. Lees meer...

Toegelaten afmetingen:

 

Maximale lengte

Maximale breedte

Maximale diepgang

Verplicht te varen afstand van de oever

CEMT

Vak Sluis Ooigem – 300m afwaarts Bruanebrug

110,00 m

11,50 m

2,80 m

8 m

Va

Vak 300 m afwaarts Bruanebrug – Haven van Roeselare

86,00 m

9,60 m

2,80 m

8 m

IV

(Zie ook algemene voorwaarden) Lees meer...

Vaarsnelheden:

Kmpunt

P

K  G

0.0 - 1.4

10 7 5
1.4 - 16.0
10 9 7

Opmerking: Schepen van klasse I en II mogen de snelheid van categorie K hanteren.

Meer info over de categorieën en bijkomende informatie zie: www.visuris.be/vaarsnelheden

Lees meer...

Sluizen

Hieronder kan u een overzicht terugvinden van alle sluiscomplexen op deze waterweg. Voor meer informatie over de karakteristieken en de bedieningsuren van deze sluizen klikt u op het kunstwerk. Lees meer...

Bruggen

Hieronder kan u een overzicht terugvinden van alle bruggen op deze waterweg. Voor meer informatie over de karakteristieken van een brug klikt u op het kunstwerk. Lees meer...

Scheepvaartberichten

Nieuwsberichten

Er zijn momenteel geen nieuwsberichten van toepassing. Lees meer...