In navolging van de maatregelen die de Federale en Vlaamse overheid hebben afgekondigd naar aanleiding van het Covid-19-virus en vanuit de bezorgdheid voor de gezondheid van onze personeelsleden en van onze klanten, is De Vlaamse Waterweg genoodzaakt haar dienstverlening aan te passen.

We trachten de impact die deze maatregelen op onze klanten heeft te beperken en rekenen op uw begrip en medewerking bij deze uitzonderlijke omstandigheden:

Read more...

 

Maatregelen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart betreffende geldigheidsduur certificaten en verplaatsing van bemanningsleden

De CCR heeft in het kader van de COVID-19-pandemie uitzonderlijke maatregelen genomen om een goed prestatieniveau in de Rijnvaart te waarborgen en de goede werking van de logistieke keten in stand te houden.

Het besluit dat op maandag 23 maart 2020 is aangenomen, treedt onmiddellijk in werking. Naast het beheer van de infrastructuur en de geldigheid van de certificaten en verklaringen voorziet dit besluit in maatregelen voor het vrije verkeer van de bemanningen. In de bijlage is een verklaring voor de bemanningsleden opgenomen: www.ccr-zkr.org/files/documents/covid19/pre20_18nl_final.pdf

Read more...

BEDIENING KUNSTWERKEN

Momenteel kunnen met de inzetbare scheepvaartbegeleiders alle kunstwerken volgens de normale bedieningsuren nog uitgevoerd worden. Mogelijks ontstaat er op  een bepaald ogenblik een situatie waar dit niet meer kan.  De Vlaamse Waterweg heeft hiertoe een afbouwplan opgesteld, dat in functie van het aantal inzetbare scheepvaartbegeleiders, gericht een bepaald deel van de normale dienstverlening afbouwt.  Dit afbouwplan bestaat uit een geleidelijke afbouw van de dienstverlening, volgens een prioriteitenlijst.  Na invoering van elke stap worden de vrijgekomen scheepvaartbegeleiders ingezet om afwezige collega’s op andere, nog actieve kunstwerken te vervangen.

Hieronder de volgorde waarin de dienstverlening, in deze noodsituaties, zal afgebouwd worden.

  1. Inzetten van alle beschikbare personeelsleden (dit gebeurt momenteel)
  2. Maximaal inzetten van andere DVW-collega’s die ook ervaring hebben in het bedieningsproces
  3. Reduceren van de bezetting in afstandsbedieningscentrales, met afbouw van een aantal niet-prioritaire taken en/of accepteren van enige wachttijden aan de sluizen en beweegbare bruggen
  4. Uitbreiden van mobiele ploegen op niet-prioritaire waterwegen
  5. Stoppen met aannemen van touwen in Wijnegem
  6. Reduceren van de bedieningstijden op niet prioritaire waterwegen 
  7. Reduceren van niet-prioritaire taken op prioritaire waterwegen (geen vaarvergunningen meer maken, geen scheepvaartrechten meer innen, geen touwen meer aannemen)
  8. Reduceren van de bedieningstijden op prioritaire waterwegen
  9. Blokvaren op prioritaire waterwegen

Formele beslissingen betreffende aanpassing van bedieningstijden zullen ook steeds via NtS-berichten gecommuniceerd worden.

Read more...

LOKETTEN BINNENVAARTCOMMISSIE

De loketten van Schoten en Evergem openen opnieuw hun deuren voor de klanten. Naar aanleiding van het Covid-19 virus zijn we echter genoodzaakt om een aantal maatregelen in te voeren zodat we veilig kunnen werken voor onze eigen medewerkers én voor onze klanten.

Concreet betekent dit dat we u vanaf 23/06/2020 ENKEL OP AFSPRAAK zullen ontvangen. U maakt telefonisch een afspraak op nummer 011/24 40 83 voor het loket in Schoten of op nummer 09/292 12 95 voor het loket in Evergem.

We vragen u om volgende maatregelen te volgen bij het bezoek aan het loket:

  • U komt op het afgesproken uur (zodat we u maximaal binnen uw tijdsblok kunnen helpen en er geen wachtrij ontstaat)
  • Er mag maar 1 klant tegelijk in de loketruimte
  • U ontsmet uw handen na binnenkomst aan de ontsmetzuil
  • Indien de loketmedewerker enige tijd nodig heeft om uw dossier te verwerken, zal er u gevraagd worden om buiten te wachten of om op een later tijdstip terug te komen.
  • Als u buiten wacht, zal de loketmedewerker u telefonisch informeren dat u uw documenten kan komen ophalen
  • Op de locatie waar er geen ontdubbelde bancontact-automaat is, zullen we de betaling via factuur laten gebeuren. Dit betekent dat in het loket Schoten tijdelijk geen betaling met bancontact mogelijk is.

Indien u geen afspraak gemaakt heeft, kan u uw documenten die behandeld moeten worden in een envelop en voorzien van een ingevuld formulier achterlaten in de dropbox  (aan het binnenvaartloket tijdens openingsuren) tijdens de vermelde openingsuren of in de brievenbus. Indien u specifieke vragen heeft, kan u hier uiteraard voor telefoneren. Omwille van de door de overheid gecommuniceerde maatregelen tegen het Corona-virus zullen wij een veiligheidsperiode voorzien alvorens wij uw documenten behandelen. Dit betekent concreet dat we u telefonisch informeren wanneer u uw documenten opnieuw mag komen ophalen en dat dit ten vroegste 2 dagen na indienen van de documenten zal zijn. We zullen tijdelijk ook geen betaling met bancontact toelaten, u zal een factuur toegestuurd krijgen.

Wij raden u aan om de website VisuRIS.be regelmatig te consulteren om de maatregelen verder op te volgen.

Loket Schoten - Openingsuren ma, di, do en vr van 8.30u tot 11.30u – tel: 011/24.40.83
Loket Evergem – openingsuren ma, di, do en vr van 9.00u tot 12.00u – tel: 09/292 12 95

 
Read more...

ONDERZOEKEN AAN BOORD, SCHEEPSMETINGEN, INPLANNEN VAN AFSPRAKEN

Vanaf 23/06/2020 zullen er weer onderzoeken aan boord en scheepsmetingen uitgevoerd worden.

Naar aanleiding van het Covid-19 virus zijn we echter genoodzaakt om een aantal maatregelen in te voeren voor de veiligheid van onze eigen medewerkers én van onze klanten.

Indien tussen het maken van de afspraak en het moment van onderzoek aan boord of scheepsmeting uzelf of een van de bemanningsleden symptomen van COVID-19 vertoont of bevestigd COVID-19-patiënt is, MOET u het onderzoek annuleren en zal dit uitgesteld worden naar een later moment.

Indien u de richtlijnen van de medewerkers van de Binnenvaartcommissie die bij u aan boord zullen komen, niet opvolgt en daardoor mogelijks hun veiligheid in het gedrang brengt, zullen zij het onderzoek aan boord of de scheepsmeting afbreken en zal er een nieuwe afspraak moeten gepland worden. De afgebroken afspraak zal u aan het gewone tarief aangerekend worden.

We vragen u de verklaring  volledig in te vullen en deze per email te bezorgen bij uw aanvraag voor een nieuw onderzoek of per kerende nadat een reeds aangevraagd onderzoek ingepland wordt.

Voor het maken van een afspraak waarvoor er al contact geweest is met onze diensten en waarvoor u op onze wachtlijst staat, zullen onze medewerkers u contacteren.
Aanvragen voor nieuwe afspraken kunnen net als vroeger nog steeds telefonisch gebeuren maar worden bij voorkeur aangevraagd via email op binnenvaartcommissie@vlaamsewaterweg.be. Wilt u bij deze mail zeker volgende gegevens vermelden: uw gegevens (naam, telefoonnummer, …), naam van schip, ENI-nummer, aangevraagd onderzoek, reden van aanvraag (zo gedetailleerd mogelijk) en eveneens de ingevulde en ondertekende ‘verklaring’ toe voegen.

Wij vragen u de documenten die nodig zijn ter voorbereiding van het onderzoek maximaal digitaal aan te reiken.

Read more...

EXAMENS

Sinds 18 mei kan u zich opnieuw inschrijven voor de examens binnenvaart. De informatie over de examens kan u hier terugvinden.

Read more...

SLUITING ONTVANGSTKANTOREN

Concreet betekent dit onder meer dat De Vlaamse Waterweg haar loketfunctie aan de waterweggebruikers zal sluiten vanaf 13/03 18u en minstens tot 10 mei. De inningskantoren waar vaarvergunningen en waterwegenvergunningen gemaakt worden zullen fysiek gesloten worden.  Op deze manier streven we naar het maximaal vermijden van fysiek contact tussen binnenvaartbegeleiders en schippers. Het is echter wel belangrijk, vanuit oogpunt van veiligheid, dat wij als waterwegbeheerder de reis- en ladinginformatie blijven ontvangen.  De volgende alternatieve werkwijze dient dan ook toegepast te worden.

Opmaak vaarvergunningen

Voor de opmaak  van de vaarvergunningen zullen er 2 mogelijkheden aangeboden worden aan de waterweggebruikers:

  • Elektronisch melden

Voor reizen die nu reeds elektronisch gemeld worden  aan het meldpunt “Vlaamse Waterwegen” zal er niets veranderen. De vaarvergunning zal opgesteld worden en zal per mail naar de schipper verstuurd worden.

Schippers die momenteel nog niet elektronisch melden aan De Vlaamse Waterweg maar die wel reeds over de juiste software beschikken kunnen best de nodige informatie doorsturen via dit formulier, vervolgens kan hij zijn reizen elektronisch melden

  • Melding via VHF/telefoon

Schippers die niet elektronisch melden dienen, tot het einde van deze maatregel, hun reisinformatie door te  geven via VHF (of telefonisch) aan het eerste kunstwerk (waar u normaal van boord zou gaan voor uw vaarvergunning). Op basis van deze informatie zal vervolgens de vaarvergunning opgemaakt worden.

Om de vaarvergunning aan boord te ontvangen kan u best het mailadres van het schip opgeven. Indien dit niet doorgegeven wordt zal u geen document ontvangen.

Facturatie vaarrechten

Iedereen die tot op vandaag zijn vaarrechten nog via cash of bancontact betaalt zal vanaf nu ook een maandfactuur ontvangen. De vaarrechten zullen maandelijks gebundeld worden op één factuur en verzonden worden naar het opgegeven facturatieadres. Om de overgang naar maandfacturatie zo vlot mogelijk te laten verlopen en ervoor te zorgen dat de factuur correct bij u terecht komt vragen wij aan de firma's die vandaag nog niet via maandfactuur betalen dit document in te vullen en door te mailen naar ris@vlaamsewaterweg.be.

Indien dit document tijdig ingestuurd wordt kunnen onze medewerkers ervoor zorgen dat uw facturatiegegevens correct in systeem aanwezig zijn voor u een eerste reismelding doet. Hierdoor kunnen we de communicatie via VHF tot het strikt noodzakelijke beperken en vermijden we typefouten.

Gelieve ook een mailadres op te geven zodat de facturen digitaal kunnen bezorgen en zo een vlotte afhandeling kunnen bespoedigen.

Read more...

Pleziervaart en watersport

Naar aanleiding van het besluit van 3 juni 2020 van de Nationale Veiligheidsraad en in het licht van het ministerieel besluit van 5 juni 2020 tot wijziging van het ministerieel besluit van 8 mei 2020 tot vaststelling van noodmaatregelen om de verspreiding van Coronavirus COVID-19 te beperken, zijn de volgende maatregelen van kracht vanaf 1 juli 2020:

Pleziervaart en watersport zijn toegelaten op de Vlaamse bevaarbare waterwegen, behalve:

  • Grote massa-evenementen en activiteiten in georganiseerd verband met meer dan 50 personen

Deze activiteiten zijn toegelaten onder volgende voorwaarden:

  1. individueel of met personen die onder hetzelfde dak wonen, en/of in het gezelschap van maximum 15 andere personen (uitgebreide bubbel).
  2. activiteiten in georganiseerd verband met een maximaal 50 personen (ook aan boord van een pleziervaartuig) in aanwezigheid van een meerderjarige trainer, begeleider of toezichter en waarbij de regels van sociale afstand blijven gelden;
  3. sportieve activiteiten (vanaf 200 deelnemende sporters is een toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid nodig) waarbij de regels van sociale afstand blijven gelden;
  4. er dient rekening gehouden te worden met beschikbare richtlijnen door de overkoepelende organisaties hieromtrent opgesteld; de regels van sociale afstand gelden niet voor de gevallen onder (1) en voor personen jonger dan 12 jaar onderling;
  5. De nodige maatregelen moeten genomen worden om de verspreiding van het virus te beperken door het nemen van de nodige voorzorgsmaatregelen betreffende het desinfecteren van het materiaal.
  6. Op het water dient voldoende afstand te worden gehouden met andere watersporters (behalve situatie (1) en voor kinderen jonger dan 12 jaar onderling).
  7. in geval van vaartochten met schipper, dient men zich te houden aan de richtlijnen om gebruikers en personeel te beschermen.
  8. een publiek van 200 personen (400 personen als deze buiten worden georganiseerd) mag evenementen en wedstrijden bijwonen (vanaf 1 augustus respectievelijk 400 en 800 personen), met naleving van de sociale afstandsmaatregelen; wanneer een evenement of wedstrijd wordt georganiseerd met een publiek van meer dan 200 personen of op de openbare weg dan is tevens een toelating nodig van de bevoegde gemeentelijke overheid.

 

Buitenland

  1. het is toegelaten om te reizen naar alle landen van de Europese Unie, van de Schengenzone en naar het Verenigd Koninkrijk, en om vanuit deze landen naar België te reizen; elk land beslist echter zelf of het zijn grenzen al dan niet opent;
  2. het is eveneens toegelaten te reizen naar de landen die zijn opgenomen in de lijst bekendgemaakt op de website van de FOD Buitenlandse Zaken en om te reizen naar België vanuit deze landen;
  3. raadpleeg de reisadviezen per land om de situatie in het land van uw bestemming te kennen – meer informatie vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken.
 

Waterwegenvergunning

De formele startdatum waarop een waterwegenvergunning verplicht is, nl. 1 april 2020, werd uitgesteld n.a.v. de beperkende maatregelen die van toepassing waren op de pleziervaart. De nieuwe startdatum van de verplichting van de waterwegenvergunning is 1 juni 2020

De procedure voor de reeds aangekochte waterwegenvergunningen is als volgt:

  • De startdatum van de reeds aangekochte waterwegenvergunningen wordt in die zin automatisch aangepast. De duurtijd van deze waterwegenvergunningen blijft dezelfde.
  • Voor waterwegenvergunningen van beperkte duur, met een einddatum die valt voor 1 juni, wordt voorzien in een volledige terugbetaling daar er geen gebruik kon gemaakt worden van de betrokken dienstverlening of ter beschikking stelling. 

De Vlaamse Waterweg nv voert deze terugbetalingen en verlengingen standaard uit; je moet hiervoor dus geen aanvraag doen.

De vaartuigen die nog niet over een waterwegenvergunning beschikken moeten principieel vanaf 1 juni ook beschikken over een waterwegenvergunning. De volgende praktische werkwijze is van toepassing:

  • Alle varende vaartuigen moeten vanaf 1 juni beschikken over een geldig waterwegenvergunning, minstens voor de dag(en) dat ze varen. Vaartuigen zonder geldige waterwegenvergunningen zullen niet geschut worden of kunnen geen beweegbare brug passeren.
  • Alle vaartuigen die gemeerd zijn op een al dan niet vergunde of geconcedeerde ligplaats op de bevaarbare waterwegen van het Vlaamse Gewest krijgen tot 1 juli 2020 de mogelijkheid zich in regel te stellen, d.w.z. een waterwegenvergunning aan te kopen met als startdatum 1 juni 2020.

De waterwegenvergunningen kunnen aangekocht worden via:

Op www.visuris.be/Waterwegenvergunning vind je ook instructievideo's om een account aan te maken en een waterwegenvergunning aan te kopen.

 

Passagiersvaart en riviercruises

Passagiersvaart en riviercruises zijn toegelaten op de Vlaamse bevaarbare waterwegen. Hierbij dienen aan de algemene voorwaarden omtrent samenscholingen, horeca en de heropstart van ondernemingen zoals opgenomen in het Ministerieel Besluit van 6 juni 2020, voldaan te worden.

Daarnaast gelden ook de bovenvermelde regels omtrent het reizen naar en van het buitenland.

 

Richtlijnen om gebruikers en personeel te beschermen bij vaartochten met schipper

1. Sociale afstand

  • Respecteren van een veiligheidsafstand van minimaal 1,5 meter behalve ten aanzien van personen die onder hetzelfde dak wonen of tot dezelfde (uitgebreide) bubbel behoren. 
  • Waar dit niet mogelijk is worden passende preventiemaatregelen gebruikt. 
    • Gebruik van mondmaskers (zowel voor werknemers als huurders). 
    • Eventueel gebruik van afschermingen tussen klant en medewerker (bv aan onthaal of loket). 
    • Eventueel verlagen van de capaciteit waar nodig. 
  • Nuttigen van drank en maaltijden organiseren in buitenruimtes waar mogelijk of in deelgroepen (bijvoorbeeld gespreid in ruimte, op verschillende tijdstippen, etc.). Indien niet mogelijk moeten er aangepaste veiligheidsmaatregelen zijn. 
  • Vermijden van samenscholingen. 
    • Spreiden van groepen bij in- en uitschepen, afhalen van materiaal, etc. 

2. Informatie

  • Medewerkers krijgen de nodige informatie en training over de geldende preventiemaatregelen.
  • Klanten krijgen de nodige informatie over de geldende preventiemaatregelen.
    • Voor de activiteit: bij reservatie, aankomst en/of betaling
    • Bij het inschepen
    • Aan de hand van instructies, pictogrammen, bewegwijzering, etc.
  • Het aanduiden van een contactpersoon (binnen het bedrijf) zodat klanten en personeelsleden een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID−19 kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact tracing.
    • Informatie duidelijk kenbaar maken aan de klant.
  • Klanten die gemaakte afspraken overtreden worden hierop aangesproken. 

3. Gepaste hygiënemaatregelen

  • Bij ziektebeeld of symptomen gerelateerd aan Covid-19 kan een klant niet aanvaard worden.
  • Middelen voor handhygiëne voorzien voor werknemers en klanten.
  • Zoveel mogelijk ventileren van binnenruimtes.
    • Zowel tijdens de activiteit als na de activiteit.
  • Desinfecteren van belangrijke contactpunten:
    • Stoelen, tafels, deurklinken, relingen, toiletten, eventuele slaapruimtes, etc.
    • Frequentie van desinfecteren aanpassen aan de aard en de duur van de activiteit.
  • Ontsmetten of grondig wassen van de handen op regelmatige tijdstippen.
    • Inschepen, uitschepen, aan boord, etc.
  • Bij aanbieden van drank of maaltijden aan boord moeten de geldende horecamaatregelen gerespecteerd worden. Als dit niet in alle omstandigheden mogelijk is: passende preventiemaatregelen die ‘een minstens gelijkwaardig niveau van bescherming’ bieden implementeren.
  • Bij meerdaagse tochten (met overnachting aan boord):
    • Sociale afstand moet gerespecteerd worden tussen de slaapplaatsen en voldoende ventilatie moet voorzien worden in de slaapruimtes.
    • Deze regel geldt niet voor mensen die onder hetzelfde dak wonen of tot dezelfde (uitgebreide) bubbel behoren.
    • Eventueel verlagen van de capaciteit waar nodig. 
 
 
Read more...

VEERDIENSTEN

De veren op het netwerk van De Vlaamse Waterweg nv varen opnieuw volgens de normale dienstregeling, met uitzondering van het veer op de Dender, dat in 2020 niet opent.

Gelieve bij het aanschuiven voldoende sociale afstand te bewaren. Omwille van de beschikbare ruimte aan boord van het veer, kan het aantal passagiers per oversteek beperkt worden.

Elke burger vanaf de leeftijd van 12 jaar is verplicht om de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof: vanaf het betreden van de steiger, de loopbrug en aan boord van het veer.

Read more...

Afvalinzameling binnenvaart

De inzameling van afval voor de binnenvaart op de Vlaamse waterwegen blijft tot nader bericht ongewijzigd. Dit houdt in dat de afvalparken aan sluis Evergem en Ham open blijven voor de beroepsvaart. Vermijd echter onnodige bezoeken en doe enkel noodzakelijk afvalafgiftes. Luister goed naar de instructies van de parkwachter. De Bilgeboot in Gent blijft ook operationeel.

Om persoonlijke contacten in het kader van afvaltransporten te vermijden werd, in afstemming met de leden van het CDNI verdrag, beslist om tijdelijk geen handtekening van ontvangers te vragen op identificatieformulieren. Het afgiftebewijs kan digitaal zijn en kan aan het olie-afgifteboekje aangehecht of erin bijgevoegd worden.

 
Read more...

Wandelen en fietsen op de jaagpaden

Heel wat wandelaars en fietsers zoeken in deze periode de jaagpaden op om zich te ontspannen, wat tot een grotere drukte kan leiden. We vragen dat je steeds de regels van sociale afstand respecteert.  Als het zo druk is op het jaagpad dat je de afstandsregels niet strikt kunt naleven, doe je er best aan ofwel een andere fiets- of wandelroute te kiezen, ofwel op een ander moment opnieuw het jaagpad op te zoeken.

We vragen aan alle medegebruikers van het jaagpad hoffelijkheid en respect naar elkaar toe: het jaagpad is er voor iedereen. Niemand mag een ander in gevaar brengen.

Op onze website besteden we aandacht aan informatie en gedragsafspraken voor fietsers, speed pedelecs, wielrennerswandelaars en voor andere medegebruikers van het jaagpad. Hier vind je ook de snelheidsreglementering terug.

 

 

Read more...

Overgangsmaatregelen voor certificatie van personen en vaartuigen, examens, dienstboekje en vaartijdenboek

Om de continuïteit van de dienstverlening van de binnenvaart tijdens de coronacrisis te garanderen, werden een reeks sectorspecifieke maatregelen genomen die een afwijking inhouden op de binnenvaartreglementering.  Deze betreffen de certificatie van personen en vaartuigen in de binnenvaart, alsook enkele maatregelen met betrekking tot de examens, het dienstboekje en het vaartijdenboek. België heeft zich akkoord verklaard met 2 multilaterale overeenkomsten betreffende de certificatie van personen en vaartuigen in kader van de ADN regelgeving voor het transport van gevaarlijke goederen. De overige maatregelen zijn gesteund op het Besluit van de Vlaamse regering van 3 april 2020 houdende noodmaatregelen inzake binnenvaart, waarbij de beslissingsbevoegdheid werd gedelegeerd aan de waterwegbeheerder. Volgende maatregelen zijn bijgevolg heden van toepassing:

Bekwaamheidsbewijzen

Vaarbewijzen: Vaarbewijzen die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Rijnpatenten: Rijnpatenten die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Europa heeft op 25 mei 2020 een verordening goedgekeurd dat aanvullend bepaalt dat het geneeskundig onderzoek, dat verstrijkt tussen 1 maart 2020 en 31 augustus 2020, verlengd wordt met een periode van zes maanden. De vaarbewijzen van personen op wie de verplichting rust om een geneeskundig onderzoek te ondergaan, blijven dienovereenkomstig geldig.

Bekwaamheidsbewijzen ADN

Deskundige ADN: Certificaten die vervallen in de periode van 1 maart tot 1 december 2020, blijven geldig tot 31 december 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Veiligheidsadviseur ADN: Certificaten die vervallen in de periode van 1 maart tot 1 december 2020 blijven geldig tot 31 december 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Dienstboekjes

Opening eerste Dienstboekje: De dienstboekjes kunnen reeds worden ingevuld maar worden pas geopend na het einde van de civiele noodsituatie zoals vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020. De reizen die in dit boekje staan genoteerd, mogen dateren vanaf 20 maart tot 17 juli 2020.

Validatie van het Dienstboekje: de houder van een dienstboekje kan tot 1 september 2020 een periode van 18 maanden vaartijd laten afstempelen in het dienstboekje.

Examens

Examen voor de basisopleiding ADN: De personen die een ADN basisopleiding hebben gevolgd tussen 20 oktober 2019 en 20 maart 2020 krijgen een termijn van 1 jaar om het examen (en eventueel herexamen) af te leggen.

Herexamen voor de bekwaamheidsbewijzen Rijn- en binnenvaart: De personen die het examen hebben afgelegd tussen 1 juli en 31 december 2019 kunnen het herexamen afleggen tot en met 31 december 2020.

Theorie-examen en praktijkexamen radar: De personen die het theorie-examen hebben afgelegd tussen 1 juli en 31 december 2019 kunnen het praktijkexamen radar (en eventuele herexamen) afleggen tot en met 31 december 2020.

Vaartijdenboek

Het openen van een nieuw vaartijdenboek: Vaartijdenboeken kunnen tot 17 juli 2020 met terugwerkende kracht gevalideerd worden vanaf de startdatum van het nieuwe boek, ten vroegste 20 maart 2020.

De meetbrief

Meetbrief – hermeting: Meetbrieven die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020 op voorwaarde dat er geen volledige hermeting moet gebeuren in geval van een verbouwing die van invloed is op de in de meetbrief vermelde gegevens. De startdatum van de nieuwe meetbrief komt overeen met de vervaldatum van de vorige.

Meetbrief voor nieuwbouw/omgebouwd schip: Nieuwe vaartuigen die nog geen meetbrief hebben kunnen bekomen, kunnen tot 17 juli voorlopig varen zonder meetbrief op voorwaarde dat een bewijs van de werf met nieuwe afmetingen beschikbaar is gesteld aan de Scheepsmetingdienst en er een verklaring van geldigheid van ontwerpmeetbrief beschikbaar is aan boord. Een ontwerpmeetbrief wordt door de scheepsmetingdienst opgesteld.

Certificatie vaartuigen

Certificaat van Onderzoek: Certificaten van onderzoek die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Uniebinnenvaartcertificaten: Uniebinnenvaartcertificaten die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Europa heeft op 25 mei 2020 een verordening goedgekeurd dat aanvullend bepaalt dat de geldigheid van de Uniebinnenvaartcertificaten die verstrijken tussen 1 maart 2020 en 31 augustus 2020, worden verlengd met een periode van zes maanden. De geldigheid van documenten die onder die Europese richtlijn 2016/1629 van 14 september 2016 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen vallen en die verstrijken tussen 1 maart 2020 en 31 augustus 2020, worden verlengd met een periode van zes maanden.

Internationaal aanvullend binnenvaartcertificaat: Internationaal aanvullende binnenvaartcertificaten die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Geannoteerd aanvullend binnenschipcertificaat: Internationaal aanvullende binnenvaartcertificaten die vervallen in de periode van 20 maart tot 17 juli 2020, blijven geldig tot 17 juli 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.

Certificatie vaartuigen ADN

Tijdelijke inspectie en (voorlopige) certificaten van goedkeuring: Certificaten die vervallen in de periode van 1 maart tot 1 september 2020, blijven geldig tot 30 september 2020. De startdatum van het nieuwe certificaat komt overeen met de vervaldatum van het vorige.
 
Read more...